- Opintojen tukeminen ja opetuksen kehittäminen opintopolun eri vaiheissa
  maanantai, 02.01.2012


> Hankkeen teemat > Koulutusohjelmien pullonkaulat


Muutoksen keihäänkärki: Koulutusohjelmien pullonkaulat

Työryhmä:

Aimo Rahkonen, Oulun yliopisto, pj  
Kari Manninen, Saimaan AMK
Eeva Myller, Aalto University Professional Development (Aalto PRO)
Tiina Laajala, Oulun AMK
Antti Liljaniemi, Metropolia

Toimenpiteet ja yhteistyö:

I     Pullonkaulakurssien tunnistaminen, Etana-työkalu:

Pullonkaulakursseja pitää pystyä tunnistamaan. Yksi keino on opiskelijapalaute. Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa on käytössä myös tilastollinen työkalu, ETANA, jonka avulla pullonkaulakursseja voidaan tunnistaa. Tämä kiistatta hyödyllinen työkalu pyritään siirtämään muidenkin OTE-hankkeessa olevien käyttöön johtamisen ja opettajien työvälineiksi. Työkalun avulla voidaan helposti ja nopeasti seurata opiskelijoiden opintojen etenemistä ja ennakoimaan sitä. Etanasta voi saada valmistumissaannot (aloittaneiden lkm., valmistuneiden lkm. sekä % -osuus aloittaneista) vuosikursseittain ja kalenterivuosittain, lisäksi sieltä voidaan saada opintopistekertymät (1, 2 ja 3 vuoden opintopistekertymät vuosikursseittain), valmistumispotentiaali (opiskelijoiden lkm opintopistekertymän luokissa 0-59, 60-119, 120-179,180-239,240-299,300-) ja kurssien läpäisyt (kurssien läpäisylukumäärät lukuvuosittain).

Etana työkalu mahdollistaa tietopohjaiseen johtamistoiminnantoimintaan sekä opetussuunnitelmatyön. Etanan avulla voidaan helposti tunnistaa pullonkaulakursseja tai sellaisia, jotka aikaisemmin ovat olleet pullonkaulakursseja. Tämä tuo läpinäkyvyyttä koko koulutusorganisaatioon.

II    Toimenpiteitä Pullonkaulakursseihin

a) ”Käyttöönottokäsikirjat”
Pullonkaulakursseille pitää pyrkiä tekemään jotain opetuksen kehittämistoimia tai vastaavasti koko opetussuunnitelmaa täyty pystyä kehittämään, jotta kyseiset kurssit eivät jatkossa hidasta opintojen etenemistä. Tähän avuksi ollaan laatimassa Kurssitason ongelmien ratkaisumalleja - "Käyttöönottokäsikirjat" (miten ongelmista selvitään). Käsikirjassa on myös Koulutusohjelmatason ongelmien selvitykseen näkökulmaa yksittäisen kurssin opetuksen kehittämisen näkökulman lisäksi. Käsikirjaa aletaan laatia OTE-hankkeessa työskentelevien yhteistyössä syksyllä 2009.

b) Preppauskurssit
Pullonkaulakursseihin tai sellaisena aikaisemmin olleisiin kursseihin täytyy antaa myös tukea järjestämällä erityisjärjestelyjä, jotta vuosien varrella kasaantuneet sumat saadaan purettua ja opiskelijat etenemään näiden kurssien osalta. Oulun yliopistolla on OTE-hankkeen puitteissa suunniteltu ja organisoitu Preppauskursseja viikonloppu-/kesäkursseina fysiikan opintoihin yhteistyössä Fysikaalisten tieteiden laitoksen kanssa kevään ja syksyn aikana 2009.

III Muut toimenpiteet

  • OTE-hankkeen Oulun yliopiston vastuulla olevaan keihäänkärkeen ”pullonkaulakurssien kehittäminen” on ajateltu myös vuonna 2010 järjestää jatkuvan arvioinnin tehokoulutus opettajille sekä koulutusta opetussuunnitelman tekemisestä.
  • OTE-hankkeen puitteissa pyrimme löytämään niin sanottuja "Pedagogisia johtajia”. Opetuksen kehittäminen tarvitsee tuekseen hyvän johtamisen myös pedagogisesta näkökulmasta katsottuna.