- Opintojen tukeminen ja opetuksen kehittäminen opintopolun eri vaiheissa
  maanantai, 02.01.2012


> Hankkeen teemat > Valtakunnalliset toimintamallit


Muutoksen keihäänkärki: joustava opiskelu yli maantieteellisten rajojen
sekä tutkintojen loppuunsaattaminen työn ohessa.

Työryhmä:

Risto Seppänen, LUT, pj.
Pekka Hiippala, Vaasan yliopisto
Kari Manninen, Saimia AMK

Joustava opiskelu yli maantieteellisten rajojen

Tämän OTE-projektin keihäänkärjen tavoitteena on edistää opiskelun joustavuutta ja mahdollistaa maantieteellisten rajojen yli tapahtuva opiskelu. Lisäksi tavoitteena on helpottaa tutkintojen loppuunsaattamista erityisesti työn ohessa. Tavoitteisiin pyritään kartoittamalla olemassa olevia hyviä käytänteitä ja kehittämällä uusia, valtakunnallisesti jaettavia käytänteitä.

Joustavan opiskelun ja opetussuunnittelun mallien kehittämistä toteutetaan Lappeenrannan teknillisen yliopiston tuotantotalouden ja konetekniikan aikuismaisteriohjelmien pohjalta. Nämä puolestaan on suunniteltu LUT:n aiempien maisteriohjelmien koulutusmallin pohjalta. Saimaan ammattikorkeakoulusta mukana ovat rakennustekniikan koulutusohjelma ja matematiikan opetus. Tavoitteena on siis koulutusohjelmakohtaisen joustavan opetussuunnittelun mallien kehittäminen.

Maisteriohjelmien opintojaksoja ja niiden toteutustapaa tarkastellaan erityisesti silmällä pitäen verkko-opetuksen ja muiden joustavuutta edistävien elementtien (esimerkiksi etäopiskelu, verkko-opetus ja –kurssit, virtuaaliohjaus ja muut joustavan opiskelun teknologiat) hyödyntämismahdollisuudet. Myös aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen menettelyjä kehitetään. Maisteriohjelman opintojaksoille kirjoitetaan tavoitteet osaamistavoite-muotoon. Opintoportaalin käyttöönottoa kaikissa opintojaksoissa tuetaan.

Toisena päätoimenpiteenä tässä keihäänkärjessä on joustava ja yksilöllinen tenttien suorittaminen. Erityisenä osana tässä on tenttiakvaarion kehittäminen ja sen käytön edistäminen valtakunnallisesti. Tavoitteena on siis selvittää, miten opiskelija voisi suorittaa tenttejä ajasta ja paikasta riippumatta.

Näiden päätoimenpiteiden lisäksi pyritään rajapintatyöskentelyyn muiden Ote-hankkeen keihäänkärkien kanssa. Esimerkiksi opinnäytetyövaiheen tukimuotoja pohditaan ja kehitetään (LUT:n tuotantotalouden koulutusohjelmassa kehitetyn dippamapin    pohjalta) mahdollisesti yhteistyössä TKK:n kanssa.