- Opintojen tukeminen ja opetuksen kehittäminen opintopolun eri vaiheissa
  maanantai, 02.01.2012


> Hankkeen teemat > Opiskelutaidot


Opiskelutaitojen opetuksen integroiminen substanssiopetukseen

ja erilaisten oppijoiden huomioiminen

 

Työryhmä:

Sirpa Saari, TTY, pj
Outi Huvinen, Aalto University Professional Development (Aalto PRO)
Jori Leskelä, Tamk/Taokk
Antti Rasila, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu

I Opiskelutaitojen opetus

Hankkeen tavoitteena on luoda malleja, miten opettaja voisi omassa opetuksessaan ohjata opiskelijoiden opiskelutaitojen kehittymistä. Oppimistaitojen käsittely normaalin opetuksen yhteydessä on usein hyödyllisempää kuin erilliset opiskelutaitoluennot. Oppimistaidot eivät tällöin jää irrallisiksi, vaan opiskelija pystyy soveltamaan niitä oman oppiaineensa tarpeiden mukaisesti. Hankkeessa selvitetään, miten opiskelutaitoja on ohjattu muissa oppilaitoksissa sekä järjestetään TTY:n opettajille opiskelutaitotyöpajoja, joissa opettajien kanssa pohditaan keinoja opiskelutaitojen opettamiseksi. Hankkeen tavoitteena on tuottaa materiaalia opettajien työn tueksi.

Hankkeen osana toteutetaan matematiikan tukiopetuskokeilu, jossa pienryhmissä annetaan ohjausta opiskelijoille, joilla on vaikeuksia matematiikan oppimisessa. Tavoitteena on kerätä tietoa, millaisia matematiikan oppimisen hankaluuksia opiskelijoilla voi olla. Pyrkimyksenä on saada aikaan malli, jonka avulla voitaisiin tunnistaa opiskelijat, jotka tulevat tarvitsemaan tukea opintojen etenemiseksi. Kokemusten ja kerätyn tiedon perusteella pohditaan, miten opiskelutaitojen integroimista matematiikan opetukseen voitaisiin kehittää, jotta mahdollisimman monen opiskelijan matematiikan opinnot edistyisivät.

II Erilaisten oppijoiden huomioiminen 

Erilaisilla oppijoilla tarkoitetaan esimerkiksi lukivaikeuksisia opiskelijoita. Hankkeessa selvitetään, mitä valtakunnallinen ESOK-hanke sekä muut toimijat suosittavat lukivaikeuksisten opiskelijoiden huomioimisesta. Tavoitteena on jakaa opettajille ja ohjaushenkilöstölle kohdennettua tietoa, miten erilaiset oppijat olisi hyvä huomioida omassa työssä.