Muutoksen keihäänkärki: Opintojen alkuvaiheen ohjaus
Pekka Hiippala, Vaasan yliopisto, pj., työryhmän
vetäjä
Janne Ahtinen, Turun AMK
Ulla Forsström, Metropolia
Tämän OTE-projektin keihäänkärjen tavoitteena on edistää opiskelun sujuvaa
käynnistymistä sekä opintojen liikkeelle lähtemistä ikään kuin ”raiteilla”.
Tavoitteena on että opiskelija saisi opintojen alkuvaiheessa tarvitsemaansa
tukea opintojen käynnistymiseen. Tavoitteisiin kuuluu että opiskelijan
opintojen etenemisen esteenä ei missään vaiheessa olisi tuen puute eikä hän
putoaisi ”pois kelkasta” vaan siirtyminen suorittamaan seuraavia kursseja
sujuisi luonnollisesti eikä suorituksia myöskään jäisi rästiin. Myös
opiskelijan sitouttamista oppilaitokseen ja omaan oppiaineeseen sekä
ryhmäytymistä opiskelijatovereiden kanssa pyritään edistämään. Tehtävien
toimenpiteiden toivotaan myös vähentävän opintojen keskeyttämisiä.
Tavoitteisiin pyritään kartoittamalla olemassa olevia hyväksi todettuja
käytänteitä, parantamalla / kehittämällä uusia käytänteitä ja lopulta
yhtenäistämällä käytänteitä valtakunnallisesti.
Opintojen alkuvaiheen ohjauksen tukemista on Vaasan yliopistossa toteutettu
panostamalla sekä tutorointiin että opettajatutorointiin. Vertaistutorointia on
muutenkin kehitetty vuosittain joten erityisesti opiskelijoidenkin toivoma
opettajatutorointi täytyy saada osaksi toimintaa. Tietotekniikan yksikössä on
panostettu erityisesti HOPS-ohjauksen kehittämiseen ja otettu käyttöön
HOPS-työpaja. Orientoivat opinnot hankkeeseen osallistuvissa eri yksiköissä
otetaan tarkasteluun ja vertailuun ja niistä pyritään muodostamaan yhtenäinen
selkeä kokonaisuus, jonka toteutusmuodot ja ajankohdat mietitään tarkasti.
Opintojen mahdollisimman sujuvaa etenemistä tuetaan muodostamalla
tutkintoon kuuluvista opinnoista sujuva jatkumo siten, että opiskelijoille
laaditaan lukuvuosittain mallilukujärjestykset, jota noudattamalla
opiskelutaakka on tasainen, opetus ei mene ajallisesti päällekkäin ja
opiskelija valmistuu ohjeellisessa valmistumisajassa; tekniikan kandidaatiksi
kolmessa vuodessa.
Tekniikan alalla tärkeän matematiikkapainotteisen opintojen alun
toteutusvaihtoehtoja mietitään. Vaasan yliopistossa hyväksi todetun Johdatus
matematiikan opintoihin -opintojakson toteutus kuvataan ja ”matikkakanootit”
harjoitusten ohjausmuotona kuvataan ja pyritään järjestämään pysyväksi.
Matematiikan kursseille laaditaan enemmän substanssiin liittyviä esimerkkejä.
Tietotekniikan hyödyntämistä matematiikan opetuksessa on jatkuvasti lisätty.
Matematiikan opetuksen kehittämisen tiimoilta on järjestetty kaksi seminaaria
vuonna 2010, toinen Vaasassa ja toinen Tampereella.
Alkuvaiheen teeman kanssa toimivat ihmiset ovat
tehneet tiivistä yhteistyötä Lappeenrannan joustavan opetuksen keihäänkärjen
kanssa. Samoin yhteistyötä on tehty Oulun kanssa opetusohjelmien pullonkaulat –
keihäänkärjessä ja Vaasan yliopiston teknillinen tiedekunta on päättänyt ottaa
käyttöön pullonkaulojen havaitsemiseen tarkoitetun Etana-ohjelman.
|