- Opintojen tukeminen ja opetuksen kehittäminen opintopolun eri vaiheissa
  maanantai, 02.01.2012


> Hankkeen teemat > Lopputyön ohjaus

Muutoksen keihäänkärki: Lopputyön ohjaus

Työryhmä:
Katja Laurinolli, Aalto University Professional Development (Aalto PRO), pj
Pasi Lankinen, Metropolia
Erik Pätynen, Metropolia
Heidi Passila, LUT

 

Aalto PRO vastaa OTE-hankkeessa opintojen loppuvaiheen ohjauksen menetelmien kehittämisestä. Keskeiseksi teemaksi on nostettu lopputyön ohjaus.

I Lopputyön seminaarimuotoisten ohjauskäytäntöjen kehittäminen

Opinnäytetyö opintojen loppuvaiheen merkittävänä itsenäisesti suoritettavana opintokokonaisuutena saattaa helposti muodostua tutkinnon loppuun saattamisen ja valmistumisen pullonkaulaksi. Hankkeen toimenpiteenä toteutettiin keväällä 2010 TKK:lla diplomityöseminaarin kokeilu yhteistyössä teemasta kiinnostuneiden toimijoiden kanssa. Tekniikan alan opinnäytetöiden ohjauksessa vertaistukea hyödyntävän seminaarimuotoisen ohjauksen käytännöt vaihtelevat eikä diplomityöntekijöiden ryhmäohjauksella ole vakiintunutta asemaa. Seminaarin tavoitteena oli ohjata opiskelijaa erityisesti opinnäytteen yleisissä työprosesseissa: tiedonhakuun, motivaation ylläpitoon, oman työn reflektointiin ja arviointiin liittyvät ongelmat voivat olla syynä opinnäytetyön etenemisen hidastumiseen ja keskeytymiseen. TKK:lla toteutettu seminaariohjauksen kokeilu noudatti sulautuvan opetuksen mallia, jossa yhdistettiin lähi- ja verkkotyöskentelyä. Sulautuvalla opetuksen mallilla tavoiteltiin joustavuutta ohjauksessa, vertaistuen ja moni ammatillisen ohjauksen mahdollistamista. Lisätietoja seminaarikokeilun tuloksista julkaistaan hankkeen lopputyön ohjauksen julkaisussa.

Peda-forum esitys 25.8.2010: Verkkopedagogiset ratkaisut opinnäyteseminaarin toteutuksessa

II Koulutus: Lopputyön ohjauksen työpajat ohjaajille

Lopputyön ohjauksen teemasta järjestetään työpajoja ohjaajille.

III Lopputyön ohjauksen opas

Hankkeessa julkaistaan lopputyön ohjauksen opas, jossa esitellään keihäänkärjen selvitystöiden tulokset, tekniikan alan opinnäytteiden joustavia ohjauskäytäntöjä ja kehittämiskokeiluja.